Veel te druk?
Dat er altijd wel iets te verbeteren valt, daar is het Management Team het wel over eens. Het is dan ook erg fijn dat er concrete verbetervoorstellen ter tafel liggen. Gezien de overvolle agenda heeft het MT echter geen tijd om ze te bespreken..
Doorschuiven naar het volgend MT kan, na drie keer eerder, echt niet meer. Afkeuren ook niet, want niemand weet waar we dan nee tegen zeggen.
Dan maar voor akkoord besluiten.
Daadwerkelijk starten met de eindelijk goedgekeurde verbeterprojecten gaat helaas niet zonder slag of stoot. Iedereen heeft het heel erg druk. Managers én medewerkers hebben het gevoel dat er niet nog meer bij kan. De verbeterprojecten worden alom als erg nuttig en noodzakelijk gezien, maar ook als extra, boven op het al veel te vele normale werk.
Dat is begrijpelijk, maar tegelijkertijd ook volslagen onbegrijpelijk.
Iedereen weet dat het vooral druk is omdat er zoveel fout gaat, omdat we ons werk nodeloos ingewikkeld gemaakt hebben. We doen werk waarvan we niet weten waarom we het doen. Waarom we het werk zó doen weten we ook niet.
Doorschuiven naar het volgend MT kan, na drie keer eerder, echt niet meer. Afkeuren ook niet, want niemand weet waar we dan nee tegen zeggen.
Dan maar voor akkoord besluiten.
Daadwerkelijk starten met de eindelijk goedgekeurde verbeterprojecten gaat helaas niet zonder slag of stoot. Iedereen heeft het heel erg druk. Managers én medewerkers hebben het gevoel dat er niet nog meer bij kan. De verbeterprojecten worden alom als erg nuttig en noodzakelijk gezien, maar ook als extra, boven op het al veel te vele normale werk.
Dat is begrijpelijk, maar tegelijkertijd ook volslagen onbegrijpelijk.
Iedereen weet dat het vooral druk is omdat er zoveel fout gaat, omdat we ons werk nodeloos ingewikkeld gemaakt hebben. We doen werk waarvan we niet weten waarom we het doen. Waarom we het werk zó doen weten we ook niet.
Al dat nutteloze of nodeloze werk kost zoveel tijd dat we niet toekomen aan het verbeteren van datzelfde werk. We beseffen heel goed dat dat verbeteren een hoop tijd, én lol, én klanttevredenheid, én geld zal opleveren. Het probleem is dat we niet weten waar te beginnen? Wanneer moeten we beginnen? Wie moet het eigenlijk doen en wanneer?
Misschien zijn we wel bang dat als we écht energie steken in verbeteren we op een gegeven moment te véél tijd, geld, tevreden klanten en plezier in ons werk overhouden. Wat moet je daar dan mee? Op zo’n probleem zit echt niemand te wachten.
Hebben we het toch veel te druk voor.
Misschien zijn we wel bang dat als we écht energie steken in verbeteren we op een gegeven moment te véél tijd, geld, tevreden klanten en plezier in ons werk overhouden. Wat moet je daar dan mee? Op zo’n probleem zit echt niemand te wachten.
Hebben we het toch veel te druk voor.
Schrijf mee aan het Kantelboek.
Over hoe je geworden bent die je bent.