COLUMNS
Hebt u dat ook wel eens?
Hebt u dat ook wel eens? Dat niemand de beschoftheid heeft om uw mailtjes te beantwoorden? Niemand de beschaafdheid om terug te bellen na herhaalde voicemails?
Meer...Zevende hemel
De 7 is voor de lijnmanager een onmisbaar hulpmiddel om zijn dagelijks werk te doen, een baken in woelige wateren, de stip aan de horizon. Zo ...
Meer...
De machtige onmachtigen
Hoe goed ook beschreven en vastgelegd in regels en afspraken en procedures en mandaatregelingen en wetten en hiërarchische structuren, de macht van de Lijnmanager blijft relatief ...
Meer...
Komen en gaan
Professor Willem F. Bontekaas (1990 Turning the Arrows) heeft onderzoek gedaan op welke wijze het management de pijlrichting kan omkeren.
Meer...Transparant
De lijnmanager die om die Transparantie gevraagd wordt vindt eigenlijk ook wel dat hij onbegrijpelijke facturen stuurt voor niet werkende producten, een belabberde service ..
Meer...
Dat kun je niet maken
De aanleiding voor deze column is dat ik een CV onder ogen kreeg waarin iemand zich Bewustmaker noemde.
Meer...
Ha fijn, beoordelingen tijd
Het is weer bijna zo ver. Beoordelen!
Gelukkig heeft HRM een goed gedocumenteerde genormeerde methode bedacht met dito formulieren ...
Meer...
Veel te druk?
Dat er altijd wel iets te verbeteren valt, daar is het Management Team het wel over eens. Het is dan ook erg fijn dat er concrete verbetervoorstellen ter tafel liggen....
Meer...You are a fool if it is not in a tool
Als het WAT en het HOE al zo een bedroevend effect hebben op de medewerkers, is het dan wellicht beter gesteld met het WAARMEE? Dat heeft de Professor ook onderzocht. Hij heeft aan zowel de medewerkers als de managers gevraagd welke invloed ,,,
Meer...
Gelukkig, het maakt niet uit
In een breed uitgezette enquête met een enorme response (iedereen wil graag meedoen aan de enquêtes van de Professor) zijn twee invalshoeken nader bevraagd. Enerzijds of WAT de manager doet invloed heeft op de productiviteit van de medewerker. Anderzijds ...
Meer...Genoeg onderonsjes
Professor Willem F. Bontekaas heeft aan een groot aantal medewerkers een vijftig tal vragen voorgelegd over hun relatie met hun Lijnmanager ...
Meer...
Verander Verraad
Ik was in gesprek over een mogelijke veranderopdracht. De omzet moest omhoog, de kosten omlaag, de procedures klantvriendelijker, de medewerkers gemotiveerder ...
Meer...grote bazen kleine mensen
Er zijn van die managers die denken dat zij slimmer, beter, sneller, mooier, knapper zijn dan hun medewerkers. Dat denken ze louter en alleen omdat zij de baas zijn van die medewerkers ...
Meer...